سلام عليکم جميعا
اول عرض کنم كه در تازه نوشته ها مطلب را ديدم كه خدمت رسيدم تا ببينم چه فرموده ايد ، كه ديدم نقل قولست و بقول مولا : لا ينفع المسموع اذا لم يكن المطبوع ، يعني شنيده يا خوانده اي را نقل قول كرده ايد و نظر خود را نفرموده ايد كه حرفي زد .
جمع مطلب ايشان ، مرحوم علامه را عرض مي كنم ، زماني ميسر است كه مجموعه از هست و نيست يا همان بود و نبودي كه فرموده ايد را تصور كرد ، در حاليكه هرگز چنين اتفاقي براي احدي رخ نداده و نمي دهد !؟
چراكه اگر تصور اولي شما هست يا همان بود باشد از نيست يا همان نبود خبري نيست و اگر مجموعه ي مورد نظر مثل صفريك جديدش منظور باشد و اولين تصور شما نيست يا همان نبود باشد ! كه از بود خبري نيست .
خب ايندو يعني ايجاب و سلب قديم يا صفريك جديدش را هم كه احدي ادعا نكرده كه در نخستين بار درك يا دريافت كرده باشد كه اگر هم بكند بود ايندو را ادعا كرده و از نبودش خبري نيست .
اما مسئله ، مسئله با فاقد شئي بيان شده كه همان نيست يا نبود شماست يعني صورت مسئله جاي حرف دارد .
خب مسئله اين هم نيست كه واجد شئي مطعي شئي مي تواند باشد ؟