سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمکران

یکی از آرزوهای پیروان راستین امامان معصوم علیهم‌السلام آن است که در دوران پنهان زیستی آخرین پیشوای معصوم خویش، به دیدار جمال نورانی آن امام همام نائل آیند. اما از آنجایی که پنهان زیستی آن امام بزرگوار سرّی از اسرار الهی است. درباره ملاقات ایشان در دوران غیبت، بحث‌های فراوانی به وجود آمده است.

توجه شما را به دیدگاه برخی از مراجع تقلید در این باره جلب می‌کنیم.

آنچه وظیفه ما و همه شیعیان و دوست‌داران آن حضرت است، اشاعه فرهنگ صحیح «مهدویت»، «مهدی زیستی» و «ترویج افکار ائمه علیهم السلام» است
  • حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی رحمت‌الله علیه:

یکی از کارهای مهم زدودن خرافات؛ خصوصا خرافاتی است که در بین عوام مشهور است؛ مثلا پنج شب «چهارشنبه» به مسجد جمکران می‌آیند، اگر در شب ششم، به سیدی برخورد کنند، می‌گویند: قطعا این امام زمان است!

گرفتاری ما در جامعه، از ناحیه دو گروه است: عده‌ای رسما خودشان و دیگران را به طرف بی‌دینی سوق داده، همه چیز را انکار می‌کنند و یا زیر سوال می‌برند. در مقابل گروه دیگر، گرفتار یک سری از امور خرافی شده‌اند؛ مثلا در تهران، کسی پیدا شد و ادعا کرد که با امام زمان علیه‌السلام ملاقات دارد.

جمعیت زیادی هم به او گرایش پیدا کردند. هم چنین ادعا کرده بود که شش ماه است، امام زمان از قم و مسجد جمکران قهر کرده و به ‌آنجا سر نمی‌زند!

یکی از مسائلی که امروزه در جامعه به صورت غیر صحیح جلوه کرده، مسأله ملاقات و دیدار با امام زمان علیه‌السلام است. در این رابطه باید به نکاتی چند توجه داشت:

ما معتقدیم که تمام نعمت‌هایی که به انسان داده می‌شود به وسیله آن وجود مقدس «سبب المتصل بین الارض والسماء» است. از طرفی زیارت و ملاقات با معصوم علیه‌السلام بسیار خوب و متسحب است، البته در صورتی که ممکن باشد. آنچه در ادعیه و زیارتنامه‌ها درباره زیارت آن حضرت آمده، بیانگر حالت شوق و اشتیاق به آن وجود مقدس است.

نباید این مطلب را در جامعه گسترش دهیم که باید بیابان‌ها و کوه و دشت را طی کنیم تا آن حضرت را ببینیم. خود آن حضرت نیز فرموده‌اند: «هر کسی ادعای مشاهده نموده، بایستی او را تکذیب کنید.»

اصلا ما نیازی به این حرف‌ها نداریم؛ آنچه وظیفه ما و همه شیعیان ودوست‌داران آن حضرت است، اشاعه فرهنگ صحیح «مهدویت»، «مهدی زیستی» و «ترویج افکار ائمه علیهم السلام» است.(1)

 

  • آیت الله مکارم شیرازی:

«متأسفانه، یک عده سوء استفاده‌گر درباره این مسئله پیدا شده‌اند. همیشه مهم‌ترین مسائل سازنده، مورد سوء استفاده‌ها قرار گرفته است. مسئله مهدویت هم همین طور است. افراد نادرست گناهکار آلوده تحت عنوان مسایل مربوط به مهدویت، گاهی افراد را اغفال می‌کنند وسوء استفاده می‌کنند. در مجالس می‌آیند می‌گویند، چشم‌هایتان را ببندید ودیشب حضرت مهدی علیه السلام را دیدم و...!

این گونه برخوردها، یا ناشی از فکر کوتاه است ویا توطئه‌ای در کار است که می‌خواهند ابهت مسئله را بشکنند و خراب کنند! ما باید به هوش باشیم وجلوی این سوء استفاده‌ها را بگیریم! آنانی که ناآگاهند، باید بیدارشان کنیم. آنانی که خبر از نزدیک شدن ظهور می‌دهند، کارشان متزلزل کردن دل‌ها است!

هر کس هنگام ظهور را تعیین کند، به ما دستور داده شده که تکذیبش کنیم! هر کسی ادعای رؤیت کند، وظیفه مان این است که تکذیبش کنیم. مسایل مهدویت را نباید به سطح پایین، نازل دهیم. امام زمان علیه السلام به این کار راضی نیست! همیشه، گرفتار دوستان نادان و دشمنان دانا بوده‌ایم! الان هم گرفتاریم.

بنابراین، در هر دو جبهه، باید کوشید. منتهی دراین دو جبهه، دوستان نادان را بیش‌تر باید ارشاد کرد.در همه این مراحل، باید با منطق برخورد کرد. منطق ما، الحمدلله، در مسئله ظهور حضرت مهدی، خیلی قوی است. در این باره، منطق عقل، آیه، روایت واجماع وجود دارد.(2)


پاورقی‌ها:

1- آیت الله فاضل لنکرانی (ره) در دیدار با دانش پژوهان مرکز تخصصی مهدویت.

2- آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با دانش پژوهان مرکز تخصصی مهدویت، فصلنامه انتظار، ج 11، ص 29-30.

منبع: تبیان


[ جمعه 87/2/27 ] [ 1:23 عصر ] [ ]

مراسم این هفته

چهارشنبه 2 دی‌ماه
خیابان معلم / کوی 10 / فرعی چهارم
شروع مراسم ساعت ۱۹:۳۰

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 44
بازدید دیروز: 83
کل بازدیدها: 562613