سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

دو نفر با هم به سفر می رفتند وقت غذا خوردن فرا رسید ،یکی از آنها پنج نان و دیگری سه نان از سفره ی خویش  بیرون آوردند ،در همان حال

مردی از کنارشان رد شد ،آنان رهگذر را به خوردن غذا دعوت کردند و هر سه باهم نان ها را خوردند ،رهگذر خواست برود ،پس در عوض غذایی که خورده بود 8 درهم به ایشان داد .

در موقع تقسیم پول ها نزاعشان در گرفت صاحب 3 نان به صاحب 5 نان می گفت :درهم ها را با انصاف تقسیم می کنیم ،صاحب 5 نان می گفت این تقسیم عادلانه نیست  که من  5 درهم  وتو 3 درهم می بری به نسبت نان هایی که گذاشته ای  ولی طرف نپذیرفت تا اینکه خصومت را به نزد حضرت امیر المومنین(علیه السلام) بردند امیر المومنین فرمودند :بروید با هم بسازید و در این موضوع بی ارزش نزاع و اختلاف می کنید ،گفتند در هر صورت شما حق را برای ما بیان بفرمائید.

پس آن حضرت درهم ها را بدست گرفت و هفت در هم به پنج نانی و یک درهم به سه نانی داد و به آنها فرمود: مگر نه این است که هر یک از شما دو نان و دو سوم نان را خورده اید گفتند صحیح است.

فرمود: بنابر این رو شن است که مقداری که رهگذر مصرف کرده 7 ثلثش از 5 نانی و یک ثلثش از 3 نانی بوده، روی همین نسبت پولها تقسیم می شوند.

گردآورنده : محمد حسین باقری


[ جمعه 91/12/11 ] [ 3:25 عصر ] [ ]

مراسم این هفته

چهارشنبه 2 دی‌ماه
خیابان معلم / کوی 10 / فرعی چهارم
شروع مراسم ساعت ۱۹:۳۰

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 14
بازدید دیروز: 83
کل بازدیدها: 562583