من با جرأت مدعى هستم که ملت ایران و توده میلیونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله- و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على- صلوات اللَّه و سلامه علیهما- مى‏باشند. آن حجاز که در عهد رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله- مسلمانان نیز اطاعت از ایشان نمى‏کردند و با بهانه‏هایى به جبهه نمى‏رفتند، که خداوند تعالى در سوره «توبه» با آیاتى آنها را توبیخ فرموده و وعده عذاب داده است. و آنقدر به ایشان دروغ بستند که به حسب نقل، در منبر به آنان نفرین فرمودند. و آن اهل عراق و کوفه که با امیرالمؤمنین آنقدر بدرفتارى کردند و از اطاعتش سر باز زدند که شکایات آن حضرت از آنان در کتب نقل و تاریخ معروف است. و آن مسلمانان عراق و کوفه که با سیدالشهدا- علیه السلام- آن شد که شد. و آنان که در شهادت دستْ آلوده نکردند، یا گریختند از معرکه و یا نشستند تا آن جنایت تاریخ واقع شد. ... در صورتى که [مردم ما ] نه در محضر مبارک رسول اکرم- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- هستند، و نه در محضر امام معصوم- صلوات اللَّه علیه. و انگیزه آنان ایمان و اطمینان به غیب است. و این رمز موفقیت و پیروزى در ابعاد مختلف است. و اسلام باید افتخار کند که چنین فرزندانى تربیت نموده، و ما همه مفتخریم که در چنین عصرى و در پیشگاه چنین ملتى مى‏باشیم

منبع:صحیفه امام ، جلد  ‏21 ، صفحه : 411

حال بیاییم این فراز را بر روایات عرضه کنیم!

قال رسول الله صلى الله علیه و سلم: أی الخلق أعجب إلیکم إیمانا؟ قالوا: الملائکة، قال و ما لهم لا یؤمنون و هم عند ربهم؟ قالوا: فالنبیون قال و ما لهم لا یؤمنون و الوحی ینزل علیهم؟

قالوا: فنحن قال: و ما لکم لا تؤمنون و أنا بین أظهرکم؟ قال: فقال رسول الله صلى الله علیه و سلم: إن أعجب الخلق إلیّ إیمانا لقوم یکونون بعدکم یجدون صحفا فیها کتاب یؤمنون بما فیها.

پیامبر از اصحاب سوال فرمود :

کدامیک از مؤمنان ایمانشان شگفت‏انگیزتر است؟

گفتند: فرشتگان، فرمود: چه جاى تعجب که آنها ایمان بیاورند؟ آنها در جوار قرب خداوندند

گفتند: پس انبیاء، فرمود: با اینکه وحى بر آنها نازل مى‏شود چگونه ایمان نیاورند؟

 گفتند: پس خود ما! فرمود: چه جاى تعجب که شما ایمان بیاورید در حالى که من در میان شما هستم؟

(اینجا بود که همه ساکت ماندند و پیامبر فرمود:)

ولى از همه اعجاب‏انگیزتر قومى هستند که بعد از شما مى‏آیند و تنها اوراقى را در برابر خود مى‏بینند و به آنچه در آن است ایمان مى‏آورند".

منبع :میزان الحکمه ، جلد 1 ، صفحه :404

 و تفسیر نمونه ، جلد ‏23 ، صفحه :317