سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روش های صحیح مطالعه

برای داشتن مطالعه ای فعال وپویا نوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرورمطالب،دوباره کتاب رانخوانده ودر زمانی کوتاه ازروی یادداشتهای خودمطالب رامرور کرد . یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

شش روش مطالعه :

خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام نیاز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

 خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا" درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند

حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

 خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست

کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .

 خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا" فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد

...


[ چهارشنبه 91/10/13 ] [ 10:0 صبح ] [ ]

امام خامنه ای ثروتمند ترین رهبر دنیاست..!!
.
.
با این همه کلکسیون و با این همه ثروت..!!
ویلا ندارد..بیت دارد..!!
خانه اش به جای فرش.. عرش.. دارد..
و گلیم و چند تکه آسمان..
همه چیز ساده...مثل خانه زهرا(س)...مثل خیمه حسین(ع)...
حسینیه امام خمینی دارد..!!
چفیه دارد...
.
.
.
.
عصایی دارد که چوبش از شجره طوباست...
و دست مجروحی دارد که ریشه در کف العباس دارد..


[ سه شنبه 91/10/12 ] [ 9:0 صبح ] [ ]

تحقیر صدام حسین توسط خلبانان ایرانی !

صدام حسین برای تحقیر کردن خلبانان ایرانی در تلوزیون عراق گفت:
به هر خلبان ایرانی که به 50 مایلی نیروگاه... بصره نزدیک شود- حقوق یک سال نیروی هوایی عراق را جایزه خواهم داد
...
و 150 دقیقه بعد از مصاحبه صدام-عباس دوران و حیدریان و علیرضا یاسینی- نیروگاه بصره را بمباران کردند.
با این عملیات جواب گستاخی صدام داده شد و در حقیقت خود صدام تحقیر شد .
غروب همان روز خبرنگار رادیو بی بی سی اعلام کرد:
- من امروز با آقای صدام حسین رئیس جمهور عراق، مصاحبه داشتم و ایشان با اطمینان خاطر از دفاع قدرتمند هوایی خود در راه محافظت از نیروگاه ها، تاسیسات و دیگر منابع اقتصادی عراق در برابر حملات و تهاجم خلبانان ایرانی سخن می گفت. ولی من هنوز مصاحبه او را تنظیم نکرده بودم که نیروی هوایی ایران نیروگاه بصره را منهدم کرد. اینک جنوب عراق در خاموشی فرو رفته و چراغ قوه در بازارهای عراق بسیار نایاب و گران شده است چون با توجه به خسارات وارد به نیروگاه، تا چند روز آینده برق وصل نخواهد شد.
سپس این خبرنگار با لبخندی تمسخر آمیز گفت:
- البته هنوز فرصتی پیش نیامده که من از صدام حسین سوال کنم چگونه جایزه خلبانان ایرانی را تحویل خواهند داد ؟

[ یکشنبه 91/10/10 ] [ 9:0 صبح ] [ ]

 

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

اذا سمعت الاذان فات و لو حبوا.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

هنگامی که اذان نماز را شنیدی- هر چه سریعتر- به مسجد بیا، گر چه سینه خیز باشد.

«کنز العمال/ج 7/ ص 578/ حدیث 20337»

---------------------------------------------------------------------

قال ابو الحسن موسی بن جعفر علیه السلام:

ان الصلاه فی الصف الاول کالجهاد فی سبیل الله عز و جل.

امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمود:

نماز در صف اول جماعت همانند جهاد در راه خداوند متعال است.

«وسائل الشیعه/ج 5/ص 387»


[ پنج شنبه 91/10/7 ] [ 2:40 عصر ] [ ]

غلام غیر خدا نباش!

 در اسلام مبناى اصلى آزادى انسان، توحید است. البته دوستان بعضى از موارد دیگر را هم ذکر کردند - آنها هم درست است - اما آن نقطه‌ى کانونى، توحید است. توحید فقط عبارت نیست از اعتقاد به خدا؛ توحید عبارت است از اعتقاد به خدا، و کفر به طاغوت؛ عبودیت خدا، و عدم عبودیت غیر خدا؛ «تعالوا الى کلمة سواء بیننا و بینکم الّا نعبد الّا اللّه و لا نشرک به شیئا».(6) نمیگوید «لا نشرک به احدا» - البته یک جائى هم «احداً» دارد، اما اینجا اعم از آن است - میفرماید: «و لا نشرک به شیئا»؛ هیچ چیزى را شریک خدا قرار ندهید. یعنى شما اگر از عاداتِ بى‌دلیل پیروى کنید، این برخلاف توحید است؛ از انسانها پیروى کنید، همین جور است؛ از نظامهاى اجتماعى پیروى کنید، همین جور است - آنجائى که به اراده‌ى الهى منتهى نشود - همه‌ى اینها شرک به خداست، و توحید عبارت است از اعراض از این شرک. «فمن یکفر بالطّاغوت و یؤمن باللّه فقد استمسک بالعروة الوثقى»؛(7) کفر به طاغوت وجود دارد، بعدش هم ایمان به خدا. خب، این معنایش همان آزادى است. یعنى شما از همه‌ى قیود، غیر از عبودیت خدا، آزادید.
 بنده سالها پیش در نماز جمعه‌ى تهران، ده پانزده جلسه راجع به همین بحث آزادى صحبت کردم؛ آنجا به یک مطلبى اشاره کردم و گفتم ما در اسلام، خودمان را بنده‌ى خدا میدانیم؛ اما بعضى از ادیان، مردم و خودشان را فرزند خدا میدانند. گفتم این یک تعارف است؛ فرزند خدا هستند و غلام هزاران انسان، غلام هزاران شى‌ء و شخص! اسلام این را نمیگوید؛ میگوید فرزند هر کس میخواهى، باش؛ فقط باید غلام خدا باشى، غلام غیر خدا نباید باشى. عمده‌ى معارف اسلامى که در باب آزادى وجود دارد، ناظر به همین نکته است.
بیانات در چهارمین نشست اندیشه‌هاى راهبردى‌ 1391/08/23

[ پنج شنبه 91/10/7 ] [ 12:25 صبح ] [ ]

لایروبیِ جان

چطور میشود که یک نفر بزرگ میشود، بیش از کوه و یک نفر کوچک میماند ، کمتر از کاه.

شاید سالهاست که به این فکر درگیری و هر روز که کاهها و کوهها را در کنارت میبینی دوباره به این فکر فرو می روی.

می پرسم: خودت چیستی؟ ارزشت چقدر است؟

انگار چهره دوست قدیمی را دیدی.

سوالم را که میشنوی لبخندی میزنی، میگویی من اگر ارزش خودم را میدانستم چند منزل جلوتر از حالم ایستاده بودم.

به من و تو میگویند : قیمه کل امری ما یحسنه))

ارزش هر انسانی به اندازه چیزیست که دوست میدارد.((امام علی علیه السلام))

 

می گویم اینطور که محاسبه خیلی آسان میشود.

مثلا من که عاشق 100 میلیون پول باشم ، احتملا ارزشم همین است.

بلند صدایم میکنی، آهای 100 میلیونی...

حسی به من دست میدهد، احساس میکنم به من توهین شده.

تو ناراحتی را در چهره ام میبینی ، میگویی این که تازه عشق حلال بود، اگر عاشق گناه باشیم چه...؟ و اگر عاشق خدا...؟

یه رزمنده 14 ساله  چقدر زود عاشق خدای خودش شده بود و از قول خدا که یک حدیث قدسی است میگفت

 من طلبنی وجدنی و من وجدنی عرفنی و من عرفنی عشقنی و من عشقنی عشقته و من عشقته قتلته و من قتلته فعلی دیته و من علی دیته و انا دیته

هرکه بجوید مرا خواهد یافتگو هر که بیابد مرا خواهد شناخت

و هرکه بشناسد مرا عاشقم خواهد شد

و هر که عاشقم باشد من نیز عاشق او خواهم شد

و کسی که من عاشق او بشوم خواهم کشت

و خونبهایش بر من واجب خواهد بود.

پس خون بهای او من هستم.

حدیث قدسی کلمات مکنونه ص 75


[ دوشنبه 91/10/4 ] [ 11:42 عصر ] [ ]

 

انتظار

انتظار فرج، فلسفه ی مقاومت است، نه عامل تسلیم.

«غیبت»، دوران انتظار جوشش دوباره ی غدیر عاشورایی در نینوای تاریخ است؛ در بستری از فرات ظهور و علقمه ی نور!

«عصر ظهور » بازگشت دوباره ی بعثت در حرا و امامت در غدیر است

منتظران ، چشم به راه سپیده ی تاریخ اند.با «بصیرت» و «جهاد» ظلمت شب ظلم را می شکافند

و خود را برای «شهادت» در رکاب مولا،آماده ساخته اند.

انتظار ،درختی است که جز «اقدام» و «اصلاح» میوه ای نمی دهد.... 

 

                                          گردآورنده:محمدحسین باقری


[ یکشنبه 91/10/3 ] [ 10:0 صبح ] [ ]

طرمّاح :

طرمّاح یکی از کسانی است که در طول راه کربلا به سیدالشهدا علیه السلام پیوست و همراه او شد ...

امام حسین علیه السلام کسی را می خواست که به راه آشنا باشد، تا از بیراهه به سوی کوفه رود...

طرمّاح بن عدی اعلام کرد که من راه را می شناسم و جلو افتاد وبه سوی کربلا روان شدند...

وقتی جلو افتاد، اشعاری را می خواند که با این مطلع آغاز میشود:

یا ناقتی لا تذعری من زجر                        وامضی بنا قبل طلوع الفجر 1

و مضمون اشعار، در ستایش از خاندان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سیدالشهدا علیه السلام است.

در میانه راه اجازه طلید که به قبیله خود سر زده و به خانواده رسیدگی کند و سریع برگردد. رفت و پس از چند روز وقتی دوباره برگشت، به « عذیب الهجانات » که رسید، خبر شهادت امام را شنید.

اندوهگین شد و گریست، از این که توفیق شهادت در رکاب امام نصیب او نشد... 2

آری... آنکه امام را رها کند و سراغ زن و قبیله خویش رود این محرومیت سزای اوست، هر چند پسر عدی بن حاتم طایی باشد!!!

1-اعیان الشیعه ج7 ص 396

2-حیاه الامام الحسین ج 3 ص 83 

 


[ شنبه 91/10/2 ] [ 11:22 عصر ] [ ]

 

وقتی جنگ شروع شد به فکر افتاد برود جبهه.

   نه توی مجلس بند می شد نه وزارت خانه. رفت پیش امام. گفت "باید نامنظم با دشمن بجنگیم تا هم نیروها خودشان را آماده کنند، هم دشمن نتواند پیش بیاید."

برگشت و همه را جمع کرد. گفت:

 "آماده شوید همین روزها راه می افتیم".

 پرسیدیم "امام؟" گفت

"دعامان کردند."

 

 


[ پنج شنبه 91/9/30 ] [ 12:15 صبح ] [ ]

 

قبل اذان صبح بود. با حالت عجیبی از خواب پرید.

 گفت:

«حاجی خواب دیدم. قاصد امام حسین  علیه السلام بود. بهم گفت: آقا سلام رساندند و فرمودند:«به زودی به دیدارت خواهم آمد» یه نامه از طرف آقا به من داد که توش نوشته بود:« چرا این روزها کمتر زیارت عاشورا می خوانی؟»

همینجور که داشت حرف میزد گریه می کرد. صورتش شده بود خیس اشک. دیگه تو حال خودش نبود.

چند شب بعد شهید شد.

 


[ یکشنبه 91/9/26 ] [ 1:5 صبح ] [ ]
<      1   2   3   4   5   >>   >

مراسم این هفته

چهارشنبه 2 دی‌ماه
خیابان معلم / کوی 10 / فرعی چهارم
شروع مراسم ساعت ۱۹:۳۰

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 41
بازدید دیروز: 74
کل بازدیدها: 562162